Právnická osoba má právní osobnost od svého vzniku do svého
zániku.
Právnické osoby vedou spolehlivé záznamy o svých majetkových
poměrech, i když nejsou povinny vést účetnictví podle jiného právního
předpisu.
(1)
Do veřejného rejstříku se o právnické osobě zapíše alespoň den
jejího vzniku, den jejího zrušení s uvedením právního důvodu a den
jejího zániku, jakož i její název, adresa sídla a předmět činnosti,
jméno a adresa bydliště nebo sídla každého člena statutárního orgánu
spolu s uvedením způsobu, jakým tento orgán právnickou osobu zastupuje, a
údajů o dni vzniku nebo zániku jejich funkce.
(2)
Jiný právní předpis stanoví, jaké jsou veřejné rejstříky
právnických osob, které právnické osoby se do nich zapisují a jak, nebo
které další údaje se do nich o právnických osobách zapisují, a jak se
z nich vymazávají, popřípadě zda je součástí veřejného rejstříku
sbírka listin. Veřejné rejstříky právnických osob jsou přístupné
každému; každý do nich může nahlížet a pořizovat si z nich výpisy,
opisy nebo kopie.
(3)
Změní-li se zapsaná skutečnost, oznámí zapsaná osoba nebo ten, komu to
ukládá zákon, změnu bez zbytečného odkladu tomu, kdo veřejný rejstřík
vede, a ten tuto změnu do veřejného rejstříku bez zbytečného odkladu
zapíše.
(1)
Proti osobě, která právně jedná důvěřujíc údaji zapsanému do
veřejného rejstříku, nemá ten, jehož se zápis týká, právo namítnout,
že zápis neodpovídá skutečnosti.
(2)
Byl-li údaj zapsaný ve veřejném rejstříku zveřejněn, nemůže se
nikdo po uplynutí patnácti dnů od zveřejnění dovolat, že
o zveřejněném údaji nemohl vědět. Neodpovídá-li zveřejněný údaj
zapsanému údaji, nemůže se ten, jehož se údaj týká, vůči jiné osobě
dovolat zveřejněného údaje; prokáže-li však, že jí byl zapsaný údaj
znám, může proti ní namítnout, že zveřejněný údaj zapsanému
neodpovídá.
Právnickou osobu lze ustavit zakladatelským právním jednáním, zákonem,
rozhodnutím orgánu veřejné moci, popřípadě jiným způsobem, který
stanoví jiný právní předpis.
(1)
Zakladatelské právní jednání určí alespoň název, sídlo právnické
osoby, předmět činnosti, jaký má právnická osoba statutární orgán a
jak se vytváří, nestanoví-li to zákon přímo. Určí též, kdo jsou
první členové statutárního orgánu.
(2)
Pro zakladatelské právní jednání se vyžaduje písemná forma.
Neuvede-li se, na jaký čas se právnická osoba ustavuje, platí, že je
ustavena na dobu neurčitou.
(1)
Více zakladatelů zakládá právnickou osobu přijetím stanov nebo
uzavřením jiné smlouvy.
(2)
Zákon stanoví, ve kterých případech lze právnickou osobu založit
i právním jednáním jedné osoby obsaženým v zakladatelské listině.
(1)
Právnická osoba vzniká dnem zápisu do veřejného rejstříku.
(2)
Je-li právnická osoba zřízena zákonem, vzniká dnem nabytí jeho
účinnosti, nestanoví-li zákon den pozdější.
(3)
Zákon stanoví, ve kterých dalších případech není zápis do
veřejného rejstříku potřebný ke vzniku právnické osoby. Zákon stanoví,
ve kterých případech je k založení nebo ke vzniku právnické osoby
potřebné rozhodnutí orgánu veřejné moci.
Za právnickou osobu lze jednat jejím jménem již před jejím vznikem. Kdo
takto jedná, je z tohoto jednání oprávněn a zavázán sám; jedná-li
více osob, jsou oprávněny a zavázány společně a nerozdílně. Právnická
osoba může účinky těchto jednání pro sebe do tří měsíců od svého
vzniku převzít. V takovém případě platí, že je z těchto jednání
oprávněna a zavázána od počátku. Převezme-li je, dá dalším
zúčastněným najevo, že tak učinila.
Po vzniku právnické osoby se nelze domáhat určení, že nevznikla, a
nelze z toho důvodu zrušit její zápis do veřejného rejstříku.
(1)
Soud prohlásí právnickou osobu po jejím vzniku za neplatnou i bez
návrhu, pokud
- zakladatelské právní jednání chybí,
- zakladatelské právní jednání nemá náležitost nezbytnou pro právní
existenci právnické osoby,
- právní jednání zakladatelů odporuje § 145 nebo
- právnickou osobu založilo méně osob, než je k tomu podle
zákona třeba.
(2)
Dnem, kdy je právnická osoba prohlášena za neplatnou, vstupuje do
likvidace.
Před rozhodnutím podle § 129 poskytne soud právnické osobě
přiměřenou lhůtu k zjednání nápravy, jedná-li se o závadu, kterou lze
odstranit.
Prohlášení právnické osoby za neplatnou nemá vliv na práva a
povinnosti, jichž nabyla.
(1)
Jménem právnické osoby je její název.
(2)
Název musí odlišit právnickou osobu od jiné osoby a obsahovat označení
její právní formy. Název nesmí být klamavý.
(1)
Název může obsahovat jméno člověka, k němuž má právnická osoba
zvláštní vztah. Je-li člověk živ, lze užít jeho jméno v názvu
právnické osoby jen s jeho souhlasem; zemřel-li, aniž dal souhlas,
vyžaduje se souhlas jeho manžela, a pokud není, souhlas zletilého potomka, a
pokud není on, souhlas předka.
(2)
Bylo-li v názvu právnické osoby užito příjmení a je-li pro to důvod
spočívající v důležitém zájmu na ochraně rodiny, použije se §
78 odst. 3 obdobně.
(3)
Kdo má právo udělit souhlas k užití jména člověka v názvu
právnické osoby, má právo jej kdykoli odvolat, a to i když jej udělil na
určitou dobu; bylo-li ujednáno něco jiného, nepřihlíží se k tomu,
odůvodňuje-li odvolání souhlasu podstatná změna okolností nebo jiný
rozumný důvod. Byl-li souhlas udělený na určitou dobu odvolán, aniž to
odůvodňuje podstatná změna okolností nebo jiný rozumný důvod, nahradí
odvolávající právnické osobě škodu z toho vzniklou.
(1)
Název právnické osoby může obsahovat některý příznačný prvek
názvu jiné právnické osoby, je-li pro to důvod v jejich vzájemném
vztahu. I v tom případě musí být veřejnost s to oba názvy dostatečně
rozlišit.
(2)
Příznačný prvek názvu jiné právnické osoby nelze v názvu použít
bez jejího souhlasu. Ustanovení § 133 odst. 3 se použije obdobně.
(1)
Právnická osoba, která byla dotčena zpochybněním svého práva
k názvu nebo která utrpěla újmu pro neoprávněný zásah do tohoto práva,
nebo které taková újma hrozí, zejména neoprávněným užitím názvu, se
může domáhat, aby bylo od neoprávněného zásahu upuštěno nebo aby byl
odstraněn jeho následek.
(2)
Stejná ochrana náleží právnické osobě proti tomu, kdo bez zákonného
důvodu zasahuje do její pověsti nebo soukromí, ledaže se jedná o účely
vědecké či umělecké nebo o tiskové, rozhlasové, televizní nebo obdobné
zpravodajství; ani takový zásah však nesmí být v rozporu
s oprávněnými zájmy právnické osoby.
(1)
Při ustavení právnické osoby se určí její sídlo. Nenaruší-li to
klid a pořádek v domě, může být sídlo i v bytě.
(2)
Zapisuje-li se právnická osoba do veřejného rejstříku, postačí, pokud
zakladatelské právní jednání uvede název obce, kde je sídlo právnické
osoby; do veřejného rejstříku však právnická osoba navrhne zapsat plnou
adresu sídla.
(1)
Každý se může dovolat skutečného sídla právnické osoby.
(2)
Proti tomu, kdo se dovolá sídla zapsaného ve veřejném rejstříku,
nemůže právnická osoba namítat, že má skutečné sídlo
v jiném místě.
(1)
Právnická osoba, která má sídlo v zahraničí, může přemístit
sídlo na území České republiky. To neplatí, pokud to nepřipouští
právní řád státu, ve kterém má právnická osoba sídlo, nebo pokud jde
o právnickou osobu zakázanou podle § 145.
(2)
Právnická osoba, která hodlá přemístit své sídlo na území České
republiky, přiloží k návrhu na zápis do příslušného veřejného
rejstříku rozhodnutí o tom, jakou právní formu české právnické osoby
zvolila, a zakladatelské právní jednání vyžadované českým právním
řádem pro tuto formu právnické osoby.
(3)
Vnitřní právní poměry právnické osoby se po přemístění sídla do
tuzemska řídí českým právním řádem. Českým právním řádem se
řídí i ručení jejích členů nebo členů jejích orgánů za dluhy
právnické osoby, pokud vznikly po dni účinnosti přemístění sídla do
tuzemska.
Právnická osoba, která má sídlo v České republice, může přemístit
své sídlo do zahraničí, pokud to neodporuje veřejnému pořádku a pokud to
připouští právní řád státu, do něhož má být sídlo právnické osoby
přemístěno.
(1)
Právnická osoba, která hodlá přemístit sídlo do zahraničí,
zveřejní tento záměr s uvedením adresy nového sídla a právní formy po
přemístění sídla alespoň tři měsíce přede dnem předpokládaného
přemístění sídla. Věřitelé mají právo požadovat dostatečné
zajištění svých dosud nesplatných pohledávek do dvou měsíců od
zveřejnění, dojde-li po přemístění sídla ke zhoršení dobytnosti jejich
pohledávek v České republice.
(2)
Nedojde-li k dohodě o způsobu a rozsahu zajištění, rozhodne
o dostatečném zajištění a o jeho rozsahu soud s ohledem na druh a výši
pohledávky. Neposkytne-li právnická osoba zajištění podle rozhodnutí
soudu, ručí za dluhy, které nebyly zajištěny, členové statutárního
orgánu vyjma těch, kteří prokáží, že vyvinuli dostatečné úsilí, aby
rozhodnutí bylo splněno.
(1)
Člen právnické osoby, který s přemístěním sídla do zahraničí
nesouhlasil, má právo ukončit členství v právnické osobě s účinky ke
dni přemístění sídla. Má-li člen právnické osoby při ukončení
členství právo na vypořádání, poskytne mu právnická osoba plnění
nejpozději ke dni účinnosti přemístění sídla. Za splnění tohoto
závazku ručí členové statutárního orgánu.
(2)
Za dluhy, které vznikly přede dnem účinnosti přemístění sídla,
ručí členové právnické osoby a jejího statutárního orgánu stejně jako
před přemístěním sídla do zahraničí.
Přemístění sídla je účinné ode dne zápisu jeho adresy do
příslušného veřejného rejstříku.
Pro zřizování a přemísťování poboček právnických osob platí §
138 až 142 obdobně.
(1)
Právnickou osobu lze ustavit ve veřejném nebo v soukromém zájmu. Tato
její povaha se posuzuje podle hlavní činnosti právnické osoby.
(2)
Zákon stanoví, ke kterým účelům lze ustavit právnickou osobu jen při
splnění zvláštních podmínek.
(1)
Zakazuje se založit právnickou osobu, jejímž účelem je porušení
práva nebo dosažení nějakého cíle nezákonným způsobem, zejména je-li
jejím účelem
- popření nebo omezení osobních, politických nebo jiných práv osob pro
jejich národnost, pohlaví, rasu, původ, politické nebo jiné smýšlení,
náboženské vyznání a sociální postavení,
- rozněcování nenávisti a nesnášenlivosti,
- podpora násilí nebo
- řízení orgánu veřejné moci nebo výkonu veřejné správy bez
zákonného zmocnění.
(2)
Zakazuje se založit právnickou osobu ozbrojenou nebo s ozbrojenými
složkami, ledaže se jedná o právnickou osobu zřízenou zákonem, jíž
zákon ozbrojení nebo vytvoření ozbrojené složky výslovně dovoluje nebo
ukládá, nebo o právnickou osobu, která nakládá se zbraněmi
v souvislosti se svým podnikáním podle jiného právního předpisu, anebo
o právnickou osobu, jejíž členové drží nebo užívají zbraně pro
sportovní nebo kulturní účely či k myslivosti nebo k plnění úkolů
podle jiného právního předpisu.
Veřejně prospěšná je právnická osoba, jejímž posláním je
přispívat v souladu se zakladatelským právním jednáním vlastní
činností k dosahování obecného blaha, pokud na rozhodování právnické
osoby mají podstatný vliv jen bezúhonné osoby, pokud nabyla majetek
z poctivých zdrojů a pokud hospodárně využívá své jmění k veřejně
prospěšnému účelu.
Veřejně prospěšná právnická osoba má právo na zápis statusu
veřejné prospěšnosti do veřejného rejstříku, pokud splní podmínky
stanovené jiným právním předpisem.
Je-li ve veřejném rejstříku zapsán status veřejné prospěšnosti,
vymaže jej ten, kdo veřejný rejstřík vede, pokud se právnická osoba
statusu veřejné prospěšnosti vzdá, nebo pokud o jeho odnětí rozhodne
soud. Výmazem z veřejného rejstříku status veřejné prospěšnosti
zaniká.
Soud o odnětí statusu veřejné prospěšnosti rozhodne na návrh osoby,
která na tom má právní zájem, nebo i bez návrhu v případě, že
právnická osoba přestane splňovat podmínky pro jeho nabytí a nedostatek
ani na výzvu soudu v přiměřené lhůtě neodstraní.
Jen právnická osoba, jejíž status veřejné prospěšnosti je ve
veřejném rejstříku zapsán, má právo uvést ve svém názvu, že je
veřejně prospěšná.
(1)
Zákon stanoví, popřípadě zakladatelské právní jednání určí,
jakým způsobem a v jakém rozsahu členové orgánů právnické osoby za ni
rozhodují a nahrazují její vůli.
(2)
Dobrá víra členů orgánu právnické osoby se přičítá
právnické osobě.
(1)
Právnická osoba si tvoří orgány o jednom členu (individuální) nebo
o více členech (kolektivní).
(2)
Fyzická osoba, která je členem orgánu právnické osoby a která je do
funkce volena, jmenována či jinak povolána (dále jen „člen voleného
orgánu“), musí být plně svéprávná. To platí i pro zástupce
právnické osoby, která je sama členem voleného orgánu jiné
právnické osoby.
(3)
Týká-li se hlavní činnost právnické osoby nezletilých nebo osob
s omezenou svéprávností a není-li hlavním účelem právnické osoby
podnikání, může zakladatelské právní jednání určit, že členem
voleného kolektivního orgánu právnické osoby může být i osoba
nezletilá nebo osoba s omezenou svéprávností.
(1)
Osoba, jejíž úpadek byl osvědčen, se může stát členem voleného
orgánu, oznámila-li to předem tomu, kdo ji do funkce povolává; to neplatí,
pokud od skončení insolvenčního řízení uplynuly alespoň tři roky.
(2)
Byl-li osvědčen úpadek osoby, která je členem voleného orgánu,
oznámí to tato osoba bez zbytečného odkladu tomu, kdo ji do funkce
povolal.
(3)
Nedošlo-li k oznámení, může se domáhat každý, kdo na tom má
právní zájem, aby člena voleného orgánu z funkce odvolal soud. To
neplatí, rozhodl-li ten, kdo člena voleného orgánu povolal, poté, co se
o osvědčení úpadku této osoby dozvěděl, že má ve funkci setrvat.
Je-li členem voleného orgánu právnické osoby jiná právnická osoba,
zmocní fyzickou osobu, aby ji v orgánu zastupovala, jinak právnickou osobu
zastupuje člen jejího statutárního orgánu.
(1)
Byl-li členem voleného orgánu povolán ten, kdo k tomu není podle
zákona způsobilý, hledí se na jeho povolání do funkce, jako by se nestalo.
Ztratí-li člen voleného orgánu po svém povolání do funkce zákonnou
způsobilost být členem voleného orgánu, jeho funkce zaniká; zánik funkce
právnické osobě oznámí bez zbytečného odkladu.
(2)
Hledí-li se na povolání osoby do funkce člena voleného orgánu, jako by
se nestalo, nebo je-li povolání neplatné, nedotýká se to práva nabytého
v dobré víře.
(1)
Je-li orgán kolektivní, rozhoduje o záležitostech právnické osoby ve
sboru. Je schopen usnášet se za přítomnosti nebo jiné účasti většiny
členů a rozhoduje většinou hlasů zúčastněných členů.
(2)
Je-li působnost jednotlivých členů orgánu rozdělena podle určitých
oborů, ustanovení odstavce 1 se nepoužije. Rozdělení působnosti nezbavuje
další členy povinnosti dohlížet, jak jsou záležitosti právnické osoby
spravovány.
(1)
Je-li rozhodnutí přijato, zaznamená se na žádost člena voleného
orgánu, který návrhu odporoval, jeho odchylný názor.
(2)
Byl-li návrh přijat za neúčasti některého z členů, je tento člen
oprávněn dozvědět se obsah rozhodnutí.
(1)
Zakladatelské právní jednání může stanovit pro schopnost orgánu
usnášet se vyšší počet zúčastněných, vyžádat pro přijetí
rozhodnutí vyšší počet hlasů nebo stanovit postup, kterým lze způsob
rozhodování orgánu měnit.
(2)
Zakladatelské právní jednání může připustit rozhodování orgánu
i mimo zasedání v písemné formě nebo s využitím technických
prostředků.
(3)
Zakladatelské právní jednání může určit, že v případě dosažení
rovnosti hlasů při rozhodování voleného orgánu právnické osoby rozhoduje
hlas předsedajícího.
(1)
Kdo přijme funkci člena voleného orgánu, zavazuje se, že ji bude
vykonávat s nezbytnou loajalitou i s potřebnými znalostmi a pečlivostí.
Má se za to, že jedná nedbale, kdo není této péče řádného hospodáře
schopen, ač to musel zjistit při přijetí funkce nebo při jejím výkonu, a
nevyvodí z toho pro sebe důsledky.
(2)
Člen voleného orgánu vykonává funkci osobně; to však nebrání tomu,
aby člen zmocnil pro jednotlivý případ jiného člena téhož orgánu, aby
za něho při jeho neúčasti hlasoval.
(3)
Nenahradil-li člen voleného orgánu právnické osobě škodu, kterou jí
způsobil porušením povinnosti při výkonu funkce, ačkoli byl povinen škodu
nahradit, ručí věřiteli právnické osoby za její dluh v rozsahu,
v jakém škodu nenahradil, pokud se věřitel plnění na právnické osobě
nemůže domoci.
Odstoupí-li člen voleného orgánu ze své funkce prohlášením došlým
právnické osobě, zaniká funkce uplynutím dvou měsíců od dojití
prohlášení.
Kdo právnickou osobu zastupuje, dá najevo, co ho k tomu opravňuje,
neplyne-li to již z okolností. Kdo za právnickou osobu podepisuje, připojí
k jejímu názvu svůj podpis, popřípadě i údaj o své funkci nebo
o svém pracovním zařazení.
Zastupuje-li právnickou osobu člen jejího orgánu způsobem zapsaným do
veřejného rejstříku, nelze namítat, že právnická osoba nepřijala
potřebné usnesení, že usnesení bylo stiženo vadou, nebo že člen orgánu
přijaté usnesení porušil.
Statutárnímu orgánu náleží veškerá působnost, kterou zakladatelské
právní jednání, zákon nebo rozhodnutí orgánu veřejné moci nesvěří
jinému orgánu právnické osoby.
(1)
Člen statutárního orgánu může zastupovat právnickou osobu ve všech
záležitostech.
(2)
Náleží-li působnost statutárního orgánu více osobám, tvoří
kolektivní statutární orgán. Neurčí-li zakladatelské právní jednání,
jak jeho členové právnickou osobu zastupují, činí tak každý člen
samostatně. Vyžaduje-li zakladatelské právní jednání, aby členové
statutárního orgánu jednali společně, může člen právnickou osobu
zastoupit jako zmocněnec samostatně, jen byl-li zmocněn k určitému
právnímu jednání.
(1)
Nemá-li statutární orgán dostatečný počet členů potřebný
k rozhodování, jmenuje na návrh toho, kdo osvědčí právní zájem,
chybějící členy soud na dobu než budou noví členové povoláni postupem
určeným v zakladatelském právním jednání; jinak soud jmenuje právnické
osobě opatrovníka, a to i bez návrhu, kdykoli se o tom při své
činnosti dozví.
(2)
Soud jmenuje právnické osobě opatrovníka, a to i bez návrhu, jsou-li
zájmy člena statutárního orgánu v rozporu se zájmy právnické osoby a
nemá-li právnická osoba jiného člena orgánu schopného ji zastupovat.
(1)
Právnickou osobu zastupují její zaměstnanci v rozsahu obvyklém vzhledem
k jejich zařazení nebo funkci; přitom rozhoduje stav, jak se jeví
veřejnosti. Co je stanoveno o zastoupení právnické osoby zaměstnancem,
platí obdobně pro zastoupení právnické osoby jejím členem nebo členem
jiného orgánu nezapsaného do veřejného rejstříku.
(2)
Omezení zástupčího oprávnění vnitřním předpisem právnické osoby
má účinky vůči třetí osobě, jen muselo-li jí být známo.
Právnickou osobu zavazuje protiprávní čin, kterého se při plnění
svých úkolů dopustil člen voleného orgánu, zaměstnanec nebo jiný její
zástupce vůči třetí osobě.
(1)
Právnická osoba se zrušuje právním jednáním, uplynutím doby,
rozhodnutím orgánu veřejné moci nebo dosažením účelu, pro který byla
ustavena, a z dalších důvodů stanovených zákonem.
(2)
O dobrovolném zrušení právnické osoby rozhoduje její
příslušný orgán.
(1)
Po zrušení právnické osoby se vyžaduje její likvidace, ledaže celé
její jmění nabývá právní nástupce, nebo stanoví-li zákon jinak.
(2)
Neplyne-li z právního jednání o zrušení právnické osoby, zda je
rušena s likvidací nebo bez likvidace, platí, že je zrušena
s likvidací.
Kdo rozhodl o zrušení právnické osoby s likvidací, může rozhodnutí
změnit, dokud ještě nedošlo k naplnění účelu likvidace.
S likvidací se právnická osoba zrušuje
- uplynutím doby, na kterou byla založena,
- dosažením účelu, pro který byla založena,
- dnem určeným zákonem nebo právním jednáním o zrušení právnické
osoby, jinak dnem jeho účinnosti, nebo
- dnem právní moci rozhodnutí orgánu veřejné moci, nestanoví-li se
v rozhodnutí den pozdější.
(1)
Soud na návrh toho, kdo na tom osvědčí právní zájem, nebo i bez
návrhu, zruší právnickou osobu a nařídí její likvidaci, jestliže
- vyvíjí nezákonnou činnost v takové míře, že to závažným
způsobem narušuje veřejný pořádek,
- již nadále nesplňuje předpoklady vyžadované pro vznik právnické
osoby zákonem,
- nemá déle než dva roky statutární orgán schopný usnášet
se, nebo
- tak stanoví zákon.
(2)
Umožňuje-li zákon soudu zrušit právnickou osobu z důvodu, který lze
odstranit, soud jí před vydáním rozhodnutí stanoví přiměřenou lhůtu
k odstranění nedostatků.
(1)
Zrušuje-li se právnická osoba při přeměně, zrušuje se bez likvidace
dnem účinnosti přeměny.
(2)
Byl-li osvědčen úpadek právnické osoby, zrušuje se bez likvidace
zrušením konkursu po splnění rozvrhového usnesení, nebo zrušením
konkursu proto, že majetek je zcela nepostačující; do likvidace však
vstoupí, objeví-li se po skončení insolvenčního řízení nějaký
majetek.
(1)
Přeměnou právnické osoby je fúze, rozdělení a změna
právní formy.
(2)
Právnická osoba může změnit právní formu, jen stanoví-li
to zákon.
(1)
Kdo rozhodl o přeměně právnické osoby, může rozhodnutí změnit,
dokud se přeměna nestane účinnou.
(2)
Stane-li se přeměna právnické osoby účinnou, nelze rozhodnout, že
nenastala, ani vyslovit neplatnost právního jednání, které k přeměně
vedlo, a nelze zrušit zápis přeměny do veřejného rejstříku.
(1)
Při přeměně musí být stanoven rozhodný den, od něhož se jednání
zanikající právnické osoby považuje z účetního hlediska za jednání
uskutečněné na účet nástupnické právnické osoby.
(2)
Ke dni předcházejícímu rozhodný den sestaví zanikající právnická
osoba nebo právnická osoba rozdělovaná odštěpením konečnou účetní
závěrku. K rozhodnému dni sestaví nástupnická právnická osoba nebo
právnická osoba rozdělovaná odštěpením zahajovací rozvahu.
(1)
Účinnost přeměny právnické osoby zapisované do veřejného rejstříku
nastává dnem zápisu do veřejného rejstříku. V takovém případě se
rozhodný den stanoví tak, aby nepředcházel den podání návrhu na zápis
přeměny do veřejného rejstříku o více než dvanáct měsíců.
(2)
Jsou-li zúčastněné osoby zapsány do veřejného rejstříku v různých
obvodech, podá se návrh na zápis přeměny v kterémkoli z nich a orgán
veřejné moci zapíše do veřejného rejstříku všechny zapisované
skutečnosti k témuž dni.
(1)
Fúze se děje sloučením nebo splynutím nejméně dvou zúčastněných
právnických osob. Sloučení nebo splynutí se považuje za převod činnosti
zaměstnavatele.
(2)
Při sloučení nejméně jedna ze zúčastněných osob zaniká; práva a
povinnosti zanikajících osob přecházejí na jedinou ze zúčastněných osob
jako na nástupnickou právnickou osobu.
(3)
Při splynutí zanikají všechny zúčastněné osoby a na jejich místě
vzniká nová právnická osoba jako osoba nástupnická; na ni přecházejí
práva a povinnosti všech zanikajících osob.
(1)
Právnická osoba se rozštěpením rozděluje se založením nových
právnických osob, nebo se rozděluje za současného sloučení s jinými
právnickými osobami (dále jen „rozdělení sloučením“). Právnická
osoba se může založit i odštěpením, nebo spojením více způsobů
rozdělení. Rozdělení sloučením, odštěpení, jakož i jiné způsoby
rozdělení, se považují za převod činnosti zaměstnavatele.
(2)
Pokud rozdělením rozdělovaná právnická osoba zaniká a její práva a
povinnosti přecházejí na několik nástupnických právnických
osob, pak
- jsou-li na rozdělení nástupnické právnické osoby zúčastněny jako
osoby již existující, jedná se o rozštěpení sloučením,
- mají-li nástupnické právnické osoby rozdělením teprve vzniknout,
jedná se o rozštěpení se založením nových právnických osob.
(3)
Při rozdělení právnické osoby odštěpením se rozdělovaná právnická
osoba neruší, ani nezaniká, ale vyčleněná část jejích práv a
povinností přechází na existující nebo nově založenou
nástupnickou osobu.
V případech uvedených v § 179 odst. 2 nebo 3 rozhodne příslušný
orgán právnické osoby, kteří zaměstnanci zanikající právnické osoby se
stanou zaměstnanci jednotlivých nástupnických právnických osob.
Fúzovat a rozdělovat se mohou právnické osoby o různé právní formě
jen tehdy, stanoví-li tak zákon.
Přechází-li přeměnou právnické osoby její jmění na nástupnickou
právnickou osobu a vyžaduje-li se podle jiného právního předpisu souhlas
orgánu veřejné moci k převodu práv a povinností, vyžaduje se tento
souhlas i k přeměně právnické osoby.
(1)
Při změně právní formy se neruší ani nezaniká právnická osoba,
jejíž právní forma se mění, pouze se mění její právní poměry, a
jde-li o korporaci, také právní postavení jejích členů.
(2)
Není-li den, k němuž byl vyhotoven návrh smlouvy nebo rozhodnutí
o změně právní formy rozvahovým dnem podle jiného právního předpisu,
sestaví právnická osoba k tomuto dni mezitímní účetní závěrku.
Údaje, z nichž je sestavena účetní závěrka ke dni zpracování změny
právní formy, nesmí předcházet den rozhodnutí právnické osoby o změně
právní formy více než tři měsíce.
(1)
O přeměně právnické osoby zřízené zákonem lze rozhodnout, pokud to
zákon výslovně stanoví.
(2)
O přeměně právnické osoby zřízené rozhodnutím orgánu veřejné
moci rozhoduje tento orgán.
Právnická osoba zapsaná do veřejného rejstříku zaniká dnem výmazu
z veřejného rejstříku.
Právnická osoba, která nepodléhá zápisu do veřejného rejstříku,
zaniká skončením likvidace.
(1)
Účelem likvidace je vypořádat majetek zrušené právnické osoby
(likvidační podstatu), vyrovnat dluhy věřitelům a naložit s čistým
majetkovým zůstatkem, jenž vyplyne z likvidace (s likvidačním
zůstatkem), podle zákona.
(2)
Právnická osoba vstupuje do likvidace dnem, kdy je zrušena nebo
prohlášena za neplatnou. Vstoupí-li právnická osoba zapsaná ve veřejném
rejstříku do likvidace, navrhne likvidátor bez zbytečného odkladu zápis
vstupu do likvidace do veřejného rejstříku. Po dobu likvidace užívá
právnická osoba svůj název s dodatkem „v likvidaci“.
Vstoupí-li právnická osoba do likvidace, nesmí za ni nikdo právně
jednat mimo rozsah stanovený v § 196 od okamžiku, kdy se o jejím vstupu do
likvidace dozvěděl nebo kdy se o něm dozvědět měl a mohl.
(1)
Při vstupu do likvidace povolá příslušný orgán právnické osobě
likvidátora; likvidátorem může být jen osoba způsobilá být členem
statutárního orgánu. Zanikne-li funkce likvidátora ještě před zánikem
právnické osoby, povolá příslušný orgán právnické osobě bez
zbytečného odkladu nového likvidátora.
(2)
Je-li právnická osoba v likvidaci a nebyl-li likvidátor povolán,
vykonávají jeho působnost všichni členové statutárního orgánu.
Je-li k likvidaci právnické osoby povoláno několik likvidátorů,
tvoří kolektivní orgán.
(1)
Právnické osobě, která vstoupila do likvidace, aniž byl povolán
likvidátor podle § 189, jmenuje likvidátora soud, a to i bez návrhu. Soud
jmenuje likvidátora i v případě, že sám rozhodl o zrušení
právnické osoby.
(2)
Na návrh osoby, která na tom osvědčí právní zájem, soud odvolá
likvidátora, který řádně neplní své povinnosti, a jmenuje nového
likvidátora.
(3)
Nebyl-li podán jiný návrh či nelze-li návrhu vyhovět, může soud při
postupu podle odstavce 1 nebo 2 likvidátorem jmenovat i bez jeho souhlasu
člena statutárního orgánu. Takový likvidátor nemůže ze své funkce
odstoupit. Může však navrhnout soudu, aby ho funkce zprostil, prokáže-li,
že na něm nelze spravedlivě požadovat, aby funkci vykonával.
(4)
Nelze-li likvidátora jmenovat ani podle odstavce 3, jmenuje ho soud z osob
zapsaných do seznamu insolvenčních správců.
Jmenoval-li likvidátora soud, poskytnou třetí osoby likvidátorovi
součinnost ve stejném rozsahu, v jakém jsou povinny poskytnout ji
insolvenčnímu správci.
Likvidátor nabývá působnosti statutárního orgánu okamžikem svého
povolání. Za řádný výkon funkce likvidátor odpovídá stejně jako člen
statutárního orgánu.
Jen soud může odvolat z funkce likvidátora, kterého do funkce
jmenoval.
Odměnu a způsob její výplaty určuje likvidátorovi ten, kdo jej
povolal.
(1)
Činnost likvidátora může sledovat jen účel, jaký odpovídá povaze a
cíli likvidace.
(2)
Nabyla-li právnická osoba dědictví nebo odkaz s podmínkou, doložením
času nebo s příkazem, tato omezení likvidátor dodrží. Jestliže však
právnická osoba obdržela účelově vázané prostředky z veřejných
rozpočtů, použije likvidátor tyto prostředky podle rozhodnutí orgánu,
který je poskytl; obdobně likvidátor postupuje, jestliže právnická osoba
obdržela prostředky účelově vázané k dosažení veřejně
prospěšného účelu.
Likvidátor uspokojí v průběhu likvidace přednostně pohledávky
zaměstnanců; to neplatí, je-li právnická osoba v úpadku.
(1)
Likvidátor oznámí vstup právnické osoby do likvidace všem známým
věřitelům.
(2)
Likvidátor zveřejní bez zbytečného odkladu nejméně dvakrát za sebou
alespoň s dvoutýdenním odstupem oznámení podle odstavce 1 společně
s výzvou pro věřitele, aby přihlásili své pohledávky ve lhůtě, která
nesmí být kratší než tři měsíce od druhého zveřejnění.
(1)
Likvidátor sestaví ke dni vstupu právnické osoby do likvidace zahajovací
rozvahu a soupis jmění právnické osoby.
(2)
Likvidátor vydá proti úhradě nákladů soupis jmění každému
věřiteli, který o to požádá.
Zjistí-li likvidátor v průběhu likvidace, že právnická osoba je
v úpadku, podá bez zbytečného odkladu insolvenční návrh, ledaže se
jedná o případ uvedený v § 201.
(1)
Jedná-li se o případ podle § 173 odst. 2 a likvidační podstata
nepostačuje k splnění všech dluhů, likvidátor z výtěžku uhradí
v prvé skupině náklady likvidace, ve druhé skupině ze zůstatku uspokojí
pohledávky zaměstnanců a poté hradí ve třetí skupině pohledávky
ostatních věřitelů.
(2)
Není-li možné plně vyrovnat pohledávky v téže skupině, uspokojí se
poměrně.
(1)
Nezdaří-li se v přiměřené době celou likvidační podstatu
zpeněžit, vyrovná likvidátor z částečného výtěžku přednostně
náklady a pohledávky z první a pak z druhé skupiny, je-li to možné; tím
není dotčen § 201 odst. 2. Poté likvidátor nabídne věřitelům
pohledávek třetí skupiny likvidační podstatu k převzetí na
úhradu dluhů.
(2)
Nezdaří-li se v přiměřené době zpeněžit likvidační podstatu ani
zčásti, anebo nejsou-li z částečného výtěžku pohledávky první a
druhé skupiny zcela vyrovnány, likvidátor nabídne likvidační podstatu
k převzetí všem věřitelům.
(3)
O věřiteli, jemuž byla likvidační podstata nabídnuta podle odstavce
1 nebo 2 a do dvou měsíců se k nabídce nevyjádřil, platí, že nabídku
přijal; tento účinek nenastane, nepoučil-li jej o tom likvidátor
v nabídce.
(1)
Věřitelům, kteří převezmou likvidační podstatu, náleží každému
podíl určený poměrem výše jejich pohledávek; ve zbytku jejich pohledávky
zanikají.
(2)
Odmítne-li některý z věřitelů účast na převzetí likvidační
podstaty, považuje se jeho pohledávka za zaniklou. To neplatí, pokud se
následně zjistí dosud neznámý majetek právnické osoby.
(1)
Odmítnou-li všichni věřitelé likvidační podstatu převzít,
přechází likvidační podstata dnem zániku právnické osoby na stát;
likvidátor to bez zbytečného odkladu oznámí orgánu příslušnému podle
jiného zákona.
(2)
Bez zřetele k § 201 až 203 náleží věřiteli, který je podle jiného
zákona věřitelem zajištěným, uspokojení z jistoty, kterou byla jeho
pohledávka zajištěna. Nebude-li zajištěný věřitel takto plně uspokojen
ve své pohledávce, náleží mu ve zbytku plnění podle § 201 až 203.
(1)
Jakmile likvidátor dokončí vše, co předchází naložení
s likvidačním zůstatkem nebo předání likvidační podstaty podle §
202 nebo oznámení podle § 204, vyhotoví konečnou zprávu o průběhu
likvidace, v níž uvede alespoň, jak bylo s likvidační podstatou
naloženo, a popřípadě též návrh na použití likvidačního zůstatku.
K témuž dni likvidátor sestaví účetní závěrku. Likvidátor
k účetní závěrce připojuje podpisový záznam.
(2)
Konečnou zprávu, návrh na použití likvidačního zůstatku a účetní
závěrku předloží likvidátor ke schválení tomu, kdo jej povolal do
funkce. Ten, kdo se stal likvidátorem podle § 189 odst. 1, předloží
konečnou zprávu, návrh na použití likvidačního zůstatku a účetní
závěrku tomu orgánu právnické osoby, který má působnost ho z funkce
odvolat, popřípadě působnost ho kontrolovat. Není-li takový orgán,
předloží likvidátor tyto doklady a návrhy ke schválení soudu.
(3)
Výmazu právnické osoby z veřejného rejstříku nebrání, že nebyly
schváleny dokumenty uvedené v odstavci 1.
(1)
Dokud nejsou uspokojena práva všech věřitelů, kteří své pohledávky
přihlásili včas podle § 198, nelze vyplácet podíl na likvidačním
zůstatku ani ve formě zálohy, ani jej jinak použít.
(2)
Je-li pohledávka sporná nebo není-li ještě splatná, lze likvidační
zůstatek použít jen, byla-li věřiteli poskytnuta dostatečná jistota.
Likvidace končí použitím likvidačního zůstatku, převzetím
likvidační podstaty věřiteli, nebo jejím odmítnutím. Likvidátor podá do
třiceti dnů od skončení likvidace návrh na výmaz právnické osoby
z veřejného rejstříku.
Zjistí-li se ještě před výmazem právnické osoby z veřejného
rejstříku její dosud neznámý majetek nebo objeví-li se potřeba jiných
nezbytných opatření, likvidace neskončí a likvidátor tento majetek
vypořádá nebo provede další nezbytná opatření. Po ukončení těchto
jednání postupuje podle § 205 až 207; ustanovení § 170 se
nepoužije.
(1)
Zjistí-li se neznámý majetek právnické osoby po jejím výmazu
z veřejného rejstříku nebo objeví-li se jiný zájem hodný právní
ochrany, soud na návrh toho, kdo osvědčí právní zájem, zruší výmaz
právnické osoby, rozhodne o její likvidaci a jmenuje likvidátora. Kdo vede
veřejný rejstřík, do něho podle tohoto rozhodnutí zapíše obnovení
právnické osoby, skutečnost, že je v likvidaci a údaje o likvidátorovi.
Od obnovení se na právnickou osobu hledí, jako by nikdy nezanikla.
(2)
Byla-li právnická osoba obnovena vzhledem k zjištění neznámého
majetku, obnoví se neuspokojené pohledávky jejích věřitelů.
Kde začíná problém, tam končí komentář; kde končí komentář, tam začíná Obczan.cz
Komentáře
Důvodová zpráva k § 118 a 119
0 1 0Osnova si klade za cíl sjednotit a shrnout do kodexu základní a obecně použitelná pravidla o právnických osobách. Dosavadní stav, kdy v některých otázkách přejímá kodexovou úlohu zákoník obchodní, a to formálně (§ 761 odst. 2) i fakticky (např. úpravou v § 13 odst. 1 nebo odst. 4, v § 24 apod.), je neúnosný. Stejně tak je neúnosné stávající pojetí občanského zákoníku, který obecné úpravě právnických osob věnoval mizivý počet ustanovení, neboť to generuje přebujelé a nepřehledné zvláštní právní úpravy věnované jednotlivým zvláštním formám právnických osob.
Akceptuje se, respektuje a upřesňuje dosavadní pojetí, podle něhož může být subjektem práva jenom ten organizovaný útvar, který za právnickou osobu prohlásí zákon. Vzhledem k tomu, že se zachovává u právnických osob jejich stupňovité vznikání i zanikání, vymezené na jedné straně založením a vznikem, na straně druhé zrušením a zánikem, musí být stanoveno, že právní subjektivitu má právnická osoba od svého vzniku až do svého zániku.
Způsobilost právnické osoby mít práva a povinnosti a její schopnost právním jednáním je nabývat – ve shodě s koncepcí nastolenou u nás v r. 1991 – nemá být ani nadále vázána na její zvolený nebo zapsaný předmět činnosti. Osnova tedy nepřitakává doktríně ultra vires.
Není ale možné učinit co do rozsahu způsobilosti mít práva a povinnosti absolutní rovnítko mezi osobami fyzickými a právnickými, protože jsou právní jednání, která právnická osoba ze své juristické povahy učinit nemůže (např. testovat o svém majetku nebo osvojit člověka). Jinak než její právní povahou svéprávnost právnické osoby omezena není, protože musí být respektován princip její majetkové autonomie. Zároveň se bere zřetel na fakt, že určité právnické osoby mohou být vlastním speciálním zákonným režimem v určitých směrech ve svéprávnosti omezeny, takže nemohou podstupovat některá jednání, která by jinak – tedy v obecném soukromoprávním režimu – vykonávat mohly. To platí např. pro veřejné vysoké školy nebo pro penzijní fondy, ale např. i pro nadace, jak se v osnově samotné dále navrhuje normovat.
Zásada majetkové autonomie platí pro právnické osoby jako typická. V návaznosti na to se vyžaduje, aby každá právnická osoba vedla přinejmenším spolehlivé záznamy o svých majetkových poměrech.
Zatím žádné diskuzní příspěvky
Křížové odkazy
0 1 1§ 15 NOZ (Subjektivita, svéprávnost), § 20 NOZ (Právnická osoba), § 151 NOZ (Orgány PO), § 161 NOZ (Jednání za PO), § 167 NOZ (Deliktní způsobilost PO), § 486 NOZ (Opatrovnictví PO)
Zatím žádné diskuzní příspěvky
Čl. 298 quebeckého CC (k 12. 7. 2014) – zdroj inspirace
0 1 0Art. 298
Les personnes morales ont la personnalité juridique.
Elles sont de droit public ou de droit privé.
Art. 298
Legal persons are endowed with juridical personality.
Legal persons are established in the public interest or for a private interest.
Zatím žádné diskuzní příspěvky